Компьютерные исследования и моделирование
RUS  ENG    ЖУРНАЛЫ   ПЕРСОНАЛИИ   ОРГАНИЗАЦИИ   КОНФЕРЕНЦИИ   СЕМИНАРЫ   ВИДЕОТЕКА   ПАКЕТ AMSBIB  
Общая информация
Последний выпуск
Архив

Поиск публикаций
Поиск ссылок

RSS
Последний выпуск
Текущие выпуски
Архивные выпуски
Что такое RSS



Компьютерные исследования и моделирование:
Год:
Том:
Выпуск:
Страница:
Найти






Персональный вход:
Логин:
Пароль:
Запомнить пароль
Войти
Забыли пароль?
Регистрация


Компьютерные исследования и моделирование, 2021, том 13, выпуск 1, страницы 67–85
DOI: https://doi.org/10.20537/2076-7633-2021-13-1-67-85
(Mi crm870)
 

Эта публикация цитируется в 5 научных статьях (всего в 5 статьях)

МОДЕЛИ В ФИЗИКЕ И ТЕХНОЛОГИИ

A hybrid multi-objective carpool route optimization technique using genetic algorithm and A* algorithm

R. S. Beeda, S. Sarkarb, A. Royc, S. D. Biswasa, S. Biswasa

a Department of Computer Sc., St. Xavier’s College (Autonomous), 30 Mother Teresa Sarani Kolkata 700016 West Bengal, India
b Department of Computer Sc. & Engineering, Assam University, Silchar, Assam 788011, India
c Department of Computer Sc., Assam University, Silchar, Assam 788011, India
Список литературы:
Аннотация: Carpooling has gained considerable importance as an effective solution for reducing pollution, mitigation of traffic and congestion on the roads, reduced demand for parking facilities, lesser energy and fuel consumption and most importantly, reduction in carbon emission, thus improving the quality of life in cities. This work presents a hybrid GA-A* algorithm to obtain optimal routes for the carpooling problem in the domain of multi-objective optimization having multiple conflicting objectives. Though the Genetic Algorithm provides optimal solutions, the A* algorithm because of its efficiency in providing the shortest route between any two points based on heuristics, enhances the optimal routes obtained using the Genetic algorithm. The refined routes obtained using the GA-A* algorithm, are further subjected to dominance test to obtain non-dominating solutions based on Pareto-Optimality. The routes obtained maximize the profit of the service provider by minimizing the travel and detour distance as well as pick-up/drop costs while maximizing the utilization of the car. The proposed algorithm has been implemented over the Salt Lake area of Kolkata. Route distance and detour distance for the optimal routes obtained using the proposed algorithm are consistently lesser for the same number of passengers when compared to the corresponding results obtained from an existing algorithm. Various statistical analysis like boxplots have also confirmed that the proposed algorithm regularly performed better than the existing algorithm using only Genetic Algorithm.
Ключевые слова: carpooling, A* algorithm, genetic algorithms, pathfinding, Pareto optimality.
Поступила в редакцию: 26.06.2020
Исправленный вариант: 02.12.2020
Принята в печать: 02.12.2020
Тип публикации: Статья
УДК: 004.021+004.94
Язык публикации: английский
Образец цитирования: R. S. Beed, S. Sarkar, A. Roy, S. D. Biswas, S. Biswas, “A hybrid multi-objective carpool route optimization technique using genetic algorithm and A* algorithm”, Компьютерные исследования и моделирование, 13:1 (2021), 67–85
Цитирование в формате AMSBIB
\RBibitem{BeeSarRoy21}
\by R.~S.~Beed, S.~Sarkar, A.~Roy, S.~D.~Biswas, S.~Biswas
\paper A hybrid multi-objective carpool route optimization technique using genetic algorithm and A* algorithm
\jour Компьютерные исследования и моделирование
\yr 2021
\vol 13
\issue 1
\pages 67--85
\mathnet{http://mi.mathnet.ru/crm870}
\crossref{https://doi.org/10.20537/2076-7633-2021-13-1-67-85}
Образцы ссылок на эту страницу:
  • https://www.mathnet.ru/rus/crm870
  • https://www.mathnet.ru/rus/crm/v13/i1/p67
  • Эта публикация цитируется в следующих 5 статьяx:
    Citing articles in Google Scholar: Russian citations, English citations
    Related articles in Google Scholar: Russian articles, English articles
    Компьютерные исследования и моделирование
    Статистика просмотров:
    Страница аннотации:100
    PDF полного текста:49
    Список литературы:24
     
      Обратная связь:
     Пользовательское соглашение  Регистрация посетителей портала  Логотипы © Математический институт им. В. А. Стеклова РАН, 2024